Az ízlelés sokkal bonyolultabb, mint ahogyan azt a legtöbben gondolnánk. Az íz csupán egy apró összetevője az ízérzékelésnek, rágás útján csak az 5 alap-ízt tudjuk megkülönböztetni, melyek az édes, savanyú, sós, keserű és umami. A érzékelt aromát az íz mellett kiegészíti többek között a látás és a szaglás is.
Az utóbbi években több kutatást is végeztek, hogy rávilágítsanak a látás és az ízlelés kapcsolatára. Az egyik ilyen kísérlet során fehérbort színeztek vörösre, majd megkérték a borszakértőket, hogy minősítsék a kapott mintákat. Érdekes módon a szakértők a vörösborok jellemzéséhez használt kifejezéseket használták a borminta leírásához. Ez is azt bizonyítja, hogy az ízlelést nagymértékben befolyásolja a látás, nem csak a boroknál, hanem az élelmiszereknél egyaránt.
Már a gyermekkorban kialakulnak összefüggések az agyban, melyeknek köszönhetően ízeket vagy érzéseket társítunk egyes színekhez, formákhoz. A tetszetősebb élelmiszereket rögön finomabbnak is érezzük, míg azokat az ételeket, amelyek eltérő színűek, szagúak vagy alakúak a megszokottól kevésbé preferáljuk.
Egy másik kísérletet diákok segítségével vittek véghez, limonádét festettek meg kék, vörös, illetve zöld ételszínezékkel. 100 tanulótól kérdezték meg, hogy melyik ital ízlett nekik a legjobban. A többség a kék színű üdítőt választotta, mert az áfonya ízét kedvelik a legjobban, pedig mindegyik ital citromos és lime-os ízű volt. Hasonló iskolai kísérletet csináltak vanília pudinggal is, ahol a „csokoládé” puding nyert, ami ugyanolyan vanília puding volt, mint a többi csak barna színezékkel.
A legújabb tesztet a jól ismert Jelly Belly Candy Company Jelly Beans-eivel végezték el a napokban azzal a céllal, hogy kiderítsék milyen erős a látás hatása az ízek érzékelésében. A részvevőknek 5 darab jelly beans cukorkának kellett beazonosítaniuk a színét és az ízét úgy, hogy közben bekötötték a szemüket. A tesztelők között többen kifejezetten szerették és jól ismerték a cukorkákat, mind a szín-, mind az ízvilágot illetően, azonban ez az eredményben egyáltalán nem látszik. Az résztvevők nagy része igen rosszul szerepelt, a 10 pontból kevesebb, mint 4-et értek el, míg ritkán, de akadtak kimagasló teljesítmények is. Többen is azt állították miután meglátták a kóstolt cukorkákat, hogy így már könnyen azonosítható az íze. Ez a kísérlet nagyon jól szemlélteti a látás és ízlelés kapcsolatának szorosságát. /videó/
A kísérletek egyértelműen azt mutatják, hogy a látás szerepe mennyire fontos az ízérzékelés során. Nem a nyelvünkön, hanem a fejünkben dől el, hogy milyennek érezzük, amit eszünk. Minden szín más érzéseket kelt bennünk, kiegészítve az ízlelőbimbók és a szaglóhám által kialakult képet.