A COVID-19 komoly kihívásokkal szembesíti az impulzus termékek piacát, de ez sem tehet pontot a rágógumi 5 ezer éves történetének végére. A gyártók innovációval, funkcionális termékekkel válaszolnak a változásra, amelyeket a Magyar Édességgyártók Szövetsége július végén mutatott be.
Magyarországon a Csemege Édesipari Vállalatnál ötven éve, 1970-ben könyvelte el a magyar rágógyártás első teljes évét, így a jeles évforduló külön alkalmat adott a kerekasztal-beszélgetésre, amelyen a hazai piacot jelenleg uraló három cég, a Budapesti Édesipari Vállalat egykori üzemének utódja, a magyar tulajdonban álló szabadszállási Chocco Garden, a klasszikus Wrigley márkát birtokló MARS, valamint a Halls és Trident brandeket is jegyző Mondelez képviselői vettek részt.
– A rágófogyasztás legalább 60 százalékban házon kívüli tevékenységekhez kötődik, elsősorban útközben, munkahelyen, iskolában rágózunk, és impulzívan, a pénztárak környékén kihelyezett pultoknál vásárolunk, ezért a koronavírus járvány első hullámában a sok otthon maradás és az online vásárlás előretörése kedvezőtlenül érintette ezt a termékkategóriát – mondta Sára Sándor, a Chocco Garden ügyvezetője, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke az interneten élőben is közvetített rendezvényen. – Az idei aligha lesz a rágógumi éve.
Dr. Török Róbert, főmuzeológus, az eseménynek otthont adó Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum igazgatóhelyettese azonban korábbról indította a piac áttekintését a rágózás több mint öt ezer éves történetének felelevenítésével. Az eddigi legrégebbi emléket, a nyírfakéregből készült, fognyomokat tartalmazó kátránydarabot a mai Finnország területén találták a régészek. A kátrány antiszeptikus tulajdonságokkal bír, ezért akkortájt a szájápolásban is jelentős lehetett a szerepe, sőt olykor fogtömésként is alkalmazták. Későbbi források szerint Nagy Sándor katonái a vadon termő mentát, az eszkimók a bálnabőrt, Nyugat-Afrika népei pedig a kóladiófa gyümölcsét rágcsálták. A középkorban a petrezselymet vetették be a szájszag enyhítésére, majd a nagy földrajzi felfedezések után a kávészemekre és a dohánylevélre is ráharaptak elődeink. A gumirágás is Amerikából indult világhódító útjára. A maják ugyanis a tudomány által Archas sapotának nevezett fából készítették chicle nevű rágógumijukat, amelyet többek között az éhség- és szomjúságérzet csökkentésére használtak.
((alcím)) A rágógyártás kezdete Magyarországon
Az első, klasszikus értelemben kereskedelmi forgalomba hozott rágógumi alapját az észak-amerikai indiánok által használt lucfenyőgyanta adta, és John. B. Curtis kezdte árusítani 1848-ban az egyesült államokbeli Maine államban. Az 1860-as években a chicle-lel kísérletező amerikai feltaláló, Thomas Adams hozott létre egyfajta gumiszerű anyagot az ipari gyártáshoz. A rágózás szokása hamar elterjedt az országban, a később hazánkban is forgalmazott, tutti-frutti ízű Adams rágógumit 1888-ban már a New York-i vasúti hálózat automatáiból is meg lehetett vásárolni.
Bár a közhiedelem úgy tartja, hogy Európába a két világháborúban az amerikai katonák hozták a rágógumit, az már jóval korábban megjelent földrészünkön. Alátámasztja ezt a legrégebbi magyar rágógumi hirdetés is, amelyre Török Róbert a Budapest Hírlap egyik 1902-es lapszámában bukkant. Az amerikai szenvedély itthoni elterjedése még ennél is korábbra tehető, mivel a népszerűsített Ricy chewing-gum a hirdetés szerint akkor már patikákban, drogériákban, fűszer- és csemege üzletekben, sokféle ízben kapható volt.
A gazdasági fejlődés és a kereskedelmi kapcsolatok révén a rágógumi történetének kezdetén megjelent Európában és Magyarországon is, bár megítélése ellentmondásos volt, egyszerre tartották egészségesnek és károsnak, és bizonyos időkben ritkaságnak, státusszimbólumnak vagy épp hiánycikknek számított. A két háború között hazánkban az Adams rágó például különösen polgári és művészi körökben volt elterjedt, míg a második világháború után nehezen lehetett hozzájutni, miközben az 1950-es években a felerősödő antikapitalista propaganda is megbélyegezte az erkölcsromboló amerikai szokást.
Mindez azonban nem változtatott a tényen, hogy a kereslet és a kínálat, valamint a divat diktál, így az évtized végére felmerült, hogy hazai rágógumit kellene gyártani, amit a Magyar Nemzet korabeli cikke szerint 1959-ben elsőként a Győri Keksz- és Ostyagyár üzemei kezdtek meg. Az igazi áttörést jelentő golyórágót azonban a Csemege Édesipari Gyár hozta ki tíz évvel később, mondta a főmuzeológus.
Az 1960-as évek végén Magyarország nagyságrendileg 50 ezer dollárért importált rágót, ezért a Csemege gyár csaknem ugyanennyiért vásárolt egy francia rágógyártó gépsort. A termelés 1969-ben indult, kezdetben napi 24 mázsa golyó és párnácska alakú rágót gyártottak gumiból. A kísérleti céllal indított üzemegységben, amelyet egy leendő új gyár tesztelésének szántak, az üzlet annyira beindult, hogy 1973-ra már naponta félmillió darab rágót készített, immár szintetikus anyagból. A termelés és a kínálat az 1980-as években is bővült, megjelent például a cigirágó, és a gyár belépett az NSZK, majd a német partnercégen keresztül a világ több országának piacára is.
Zöld Antal, a Csemege Édesipari Gyár nyugalmazott vezérigazgató helyettese, aki részt vett a magyar rágógyártás elindításában, a kerekasztal díszvendégeként a kezdetekhez fűződő személyes élményeit is megosztotta a közönséggel.
((alcím)) Innováció funkcionális termékekkel
Tavaly közel egy millió tonna rágó fogyott világszinten az Euromonitor International 2019-es adatai szerint, míg Magyarországon évente körülbelül 2 ezer tonnát rágunk el, azaz fejenként átlagosan 2 ezer forintot költünk – összehasonlításképp a világ legnagyobb piacának számító Egyesült Államokban ez az adat 12 dollár, mostani árfolyamon számolva mintegy 3 és fél ezer forint.
Bár az utóbbi évek adatait 2020-ban aligha fogja megismételni a hazai piac, a szereplők a jelenlegi nehéz időszakban is előre, ha úgy tetszik, a következő ötezer évre tekintenek. Innovációs erejük nem lankad, a legújabb termékfejlesztések a különböző ásványi anyagokkal, nyomelemekkel, egyéb táplálékkiegészítőkkel dúsított termékekről szólnak, amelyek nemcsak a rágózás élvezetét adják, hanem egészségesek és finomak is. Ebből a szempontból például a cukormentes rágók mindig is az édesipar kifejezetten egészséges termékcsoportját alkották, hiszen a rágás javítja a szájhigiéniát, erősíti a fogakat, rágóizmokat, és számos esetben relaxál is, mondta Sára Sándor.
Az 1964-ben debütáló Trident volt az első cukormentes rágógumi, amely három enzimet tartalmazott, hogy segítse a fogkő kialakulásának megelőzését. A márka ma a Mondelez International csoporthoz tartozik, amely tíz évvel ezelőtt egyszer már megjelent a hazai rágópiacon, hogy azután 2018-ban Halls cukormentes változatban is kapható, köhögéscsillapító cukorkáin alapuló rágógumival térjen vissza. A csoport a Halls Gum márkával hosszú távra tervez, mondta Kertész Péter, a Mondelez Hungária Kft. kormányzati és vállalati kommunikációs tanácsadója, az év elején jelent meg a rágó párnácska alakú, drazsé változata több ízben, az év végére pedig a fogyasztói szokások változását elemző tanulmánnyal is készül.
Sófalvi Attila, az Orbit rágóról is ismert MARS Magyarország Kft. országigazgatója elmondta, hogy az erős évkezdet után havi 20-60 százalékos forgalomcsökkenést is tapasztaltak a hazai kiskereskedelmi láncokban, a teljes bevásárlást lefedő árukínálatot felvonultató, nemzetközi diszkontokban ugyanakkor nőttek az eladások. A kialakult helyzetre többek között az impulzusvásárlás kasszazónát idéző, online megjelenítésével igyekeznek válaszolni, de hozzátette, hogy hosszabb távon a kínálat innovatív termékekkel történő szélesítésében látják a megoldást.
A Chocco Garden működteti Közép-Kelet-Európa egyetlen, klasszikus rágógumi gyárát, mondta Benke Anna, a vállalat üzletfejlesztési igazgatója. A harminc éve alapított üzemben az eredeti, német gépeket ma is használják az újgenerációs technológia mellett, és Crazy Gummi termékeik 70 százalékát Kanadától kezdve Brazílián és Izraelen át Japánig a világ számos országába exportálják. Rendkívül szerteágazó fogyasztói igényeknek kell megfelelniük, ezért a következetes minőségirányítás éppoly fontos számukra, mint a folyamatos termékfejlesztés, mondta Benke Anna. A Chocco Garden innovatív termékei között például sültkrumpli alakú rágót is találnak a különlegességek kedvelői, a jövő azonban a funkcionális rágógumiké: a koffeinnel, guaranával és vitaminokkal dúsított, élénkítő hatású Energy Gum két éve jelent meg, és ma már kapható zöld teás, multivitaminos, kakaós-flavonoidos szuperimmun, illetve cinket és magnéziumot tartalmazó, stresszoldó változata is. A tartalom mellett megújul a megjelenés is, egy dán fóliázó technológia bevezetése nyomán még az idén boltokba kerül a tetoválásmintát rejtő csomagolású rágó.