CAOBISCO közgyűlés, Thun, Svájc

„Változó igények és változó lehetőségek az édességgyártásban.”

AUTENTIKUSSÁG

Megfigyelhető, hogy a cukormentesség fogyasztói igénye elhajlik egyfajta autentikus kívánalom felé, amely legfőképpen azt kívánja, hogy az édesség autentikus legyen: természetes összetevőket tartalmazzon, ne legyenek benne mesterséges adalékok és tartósítók, sőt, inkább kis mennyiségű cukrot tartalmazzon a termék, mintsem édesítőszert.

EREDETISÉG ÉS EGYSZERŰSÉG

A tájékozott fogyasztó szeretné megérteni, mit fogyaszt, és ezért nemcsak az autentikusságot értékeli, hanem az a pozitív értelemben vett egyszerűséget és érthetőséget, ami egy jó minőségű és nem túlszofisztikált édességet jellemez. Talán a világhódító olasz konyha a legközelebb álló példa: friss, természetes alapanyagokból egyszerű, de ízletes ételek.

INDUVIDUALIZÁCIÓ – TÖMEGES SZINTEN

A gyártástechnológia lehetségessé fogja tenni az ellentmondásosan hangzó „tömeges individualizációt” (mass induvidualization), amely képes hatékonyan előállítani egészen kis csoportokra, vagy akár egyénekre szabott termékeket vagy / és csomagolásokat.

HAGYOMÁNY ÉS INNOVÁCIÓ

A fogyasztók értékelik a komoly hagyományú, megbízható brandeket, ami nagyon komoly alapot jelent egy olyan környezetben, ahol a bizalom szintje rendkívül lecsökkent az intézményrendszerben, cégekben és a politikában. Ebből a szempontból az édességpiacnak jó pozíciót nyújt, hogy az édességet gyakorlatilag mindenki szereti. Mindezért az erős, hagyományokat tovább vivő brandek és percepciók (pl. svájci csokoládé, belga praliné, francia desszert, skandináv keksz) fogadtatása továbbra is pozitív lehet. E mellett az újdonság iránti igény lehetőségeket is teremt az édességgyártók számára, amely nem feltétlenül a régi termékek megváltoztatását, hanem az előző pontok szerinti új termékek fejlesztését jelentheti.

AZ IPARÁG KIHÍVÁSAI

Vajon lehetünk-e diszruptívak egy olyan termékkel, mint például a csokoládé? A termék szintű innovációkon (pl. cukorformula, ruby csokoládé, superfood) túl a gyártás (individualizáció) és a fogyasztóval való kapcsolat (csatornák és kommunikáció) innovációja jelentős megkülönböztető erő lehet. Főleg azon hagyományos termékek esetében, ahol a fogyasztók éppen az eredetiséget méltányolják.

Volume iparág vagyunk, mit lehet ebből kihozni? Az új, nagy rugalmasságú technológiák sok lehetőséget teremthetnek, hogy a fogyasztók felé a percepciónkat fejlesszük. Azt valamilyen szinten el kell fogadni, hogy az édesség, még annak prémium szegmense is nagyon sok ember számára készül.

Kényelem, jó lelkiismerettel, nem ellentmondásos? A trendi fogyasztó egyszerre akar minél kényelmesebben a számára előállított édességhez jutni (csatornák), azt minél kényelmesebben elfogyasztani (csomagolás), minél jobban élvezni (receptúra, eredetiség), minél jobb lelkiismerettel (tudva, hogy amit eszik, belefér az egészséges táplálkozásba, és környezetileg is fenntartható.) Ezeknek az akár egymásnak ellentmondó igényeknek nem lesz egyszerű megfelelni.

Az élelmiszer szakadék mit tartogat számunkra? A tudatos, jó színvonalon élő fogyasztó aki megvásárolja a prémium termékeket, nyitott az újdonságokra és a hagyományokat is értékeli, csak a piac egyik oldala. Mit fogyaszt az, aki az élet kevésbé szerencsés oldalán ül? Bíznunk kell abban, hogy az oktatás terjedésével és a középosztály szélesedésével egyre többen engedhetik meg maguknak a jó minőségű élelmiszereket, beleértve az édességet is: nemcsak azért mert pénztárcájuk miatt, de igényük is van rá. Ebben az irányú szemléletformálásban az iparág szerepet vállalhat.

Státusszimbólum lesz a minőségi élelem? Ugyanakkor az élelmiszerek drágulásával a környezeti változások és a klímavészhelyzet miatt várható, hogy a jó élelmiszer státusszimbólummá válik, amelyet csak a szerencsésebbek engedhetnek meg magunknak. Ha pedig a jó minőségű élelmiszer luxusnak fog számítani, az iparág nehezen kerülheti el, hogy hasonlóan megosztó kép alakuljon ki a jó minőségű gyártókról, mint más luxustermékek készítőiről.

TOBLERONE

A Mondeléz és a svájci szövetség jóvoltából a Toblerone üzemet bemutatták a közgyűlés résztvevőinek. A Toblerone az egyik legjobb példa a sikeres hagyományos – autentikus – eredeti kategóriára. A kereslet a prémium termékre olyan nagy, hogy az üzem teljes kapacitással üzemel. A híres háromszög csokoládé több, mint egy évszázada lényegében változatlan receptúrával készül, kizárólag Svájcban, svájci alpesi tejjel, mexikói mézzel és kaliforniai mandulával. A termékfejlesztésekben az elmúlt évtizedekben megjelentek az ét- és a gyümölcsös, valamit a bite size termékek. A prémium termék eladásai zömét a reptéri boltok generálják, és Mondeléz a Tobleronéval fokozatosan ki is húzódott az olcsó boltokból, ahol korábban jelen volt. A Bern melletti üzem három műszakban, szinte teljesen automatizáltan, end-to-end zárt rendszerben, minimális emberi beavatkozással, rendkívül magas hatékonysággal működik, és csak innen látják el az egész világot az édességgel.